Při investování je určitě důležitý jak si rozvrhnout množství peněz, které na investici použiju. Dnes ale popíšu strategii jak se rozhodovat při příležitosti k investování i podnikání, vlastně lze použít pro cokoliv v životě. Vypůjčím si k tomu odstavce z knihy Do důchodu mladý a bohatý od Roberta T. Kiyosaki.
Poměr rizika a odměny
Je důležité znát riziko a odměnu a je ntuné mít strategii - strategii, která zahrnuje neúspěch. Devět z deseti začínajících podniků krachuje. Ale odměna za málo pravděpodobný úspěch převažuje nad rizikem pravděpodobného neúspěchu. Většina lidí přemýšlí jen v oblasti toho, co je chytré a co je riskantní. Finančně vzdělaní lidé se na podnikání dívají z hlediska rizika a odměny. Jinými slovy, místo aby okamžitě řekli, že je něco riskantní nebo špatné, nejdřív porovnají riziko a odměnu. Je-li odměna dostatečně vysoká, vypracují si strategii, která zvýší jejich šance na úspěch bez ohledu na to, kolikrát prohrají, než zvítězí.
Strategie úspěšného investora
mám známého, který používá jednoduchou strategii pro své každodenní obchodování na burze. Je pravděpodobné, že akcie v jednom ze dvaceti odvětví vzrostou. Proto si vytvořil finanční strategii. Jestliže chce investovat 20tisíc dolarů, což je desetina z jeho 200 tisíc dolarů, riskuje jen 1000 dolarů za každý obchod. Má tedy vždycky dost peněz aby mohl prohrát 19x ze dvaceti obchodů. Viděl jsem ho, jak prohrál 14x za sebou, aby pak získal 50 tisíc v dalším odvětví. Jeho strategie počítá s tím, že přijde o peníze devatenáctkrát z dvaceti případů, ačkoli se to zatím nestalo. Kdykoli vyhraje, okamžitě se vrátí ke stejné strategii. Uvědomuje si, že pravděpodobnost je stále stejná bez ohledu na to, kolik on má peněz. Vždycky počítá s tím, že prohraje 19x z dvaceti.
Strategie neúspěšného investora
Průměrný člověk který se vyhýbá prohře a očekává, že pokaždé vyhraje, má špatnou strategii. Vítězná strategie musí zahrnovat ztrátu. Většina lidí má dnes penzijní program, který nezahrnuje možnost ztráty. Většina lidí očekává, že cena akcií bude pořád růst.
ještě jeden příklad
Osmadevadesát procent ztrát
Spousty obchodníků v zásilkovém marketingu ví, že 98 procent nabídek, které rozešlou, nebude generovat žádný prodej. Proto profesionální obchodníci zakládají své prodejní kampaně na předpokladu, že jen 2 procenta nabídek přinesou zisk. Uvědomují si, že dvouprocentní zisk musí pokrýt poštovní náklady za 98 procent nabídek odeslaných zákazníkům, kteří nic nekoupí. Jakmile najdou produkt, který může generovat dvouprocentní zisk, okamžitě zvýší počet nabídek, neboť si uvědomují, že 98% zákazníků neodpoví. Profesionální obchodníci vědí, že zbohatnou, když jen 2% nabídek přinesou zisk.
Nemluvím o hazardu, nejsem zastáncem hazardu. Jen je třeba se dívat na příležitosti z hlediska rizika a odměny.
O Kiyosakym ještě napíšu